Sunday 6 March 2016

KELEBIHAN KULIT TELUR

KELEBIHAN KULIT TELUR

Ramai yang kurang sedar kelebihan kulit telur kepada tanaman. Kulit telur ini sebenarnya memberikan nutrisi yang elok kepada tumbuhan malahan bertindak menghalang kehadiran serangga perosak tanaman, siput, cacing san sebagainya, Kulit telur yang dipecahkan atau dikisar halus boleh ditabur terus ke tanah. Walaupun kulit telur ini hanya akan dekompos dalam masa yang lama, tetapi ianya akan menambah kalsium yang diperlukan oleh tumbuhan terus ke dalam tanah.
Kebanyakkan pokok yang sesuai diletakkan baja kulit telur ini adalah pokok tomato, cili, labu dan sayuran lain yang mudah rosak dan akar yang mudah membusuk. 
Bagaimana pula kulit telur ini membantu mengawal serangan serangga perosak? Mudah sahaja, apabila serangga ini merayap di tanah yang diletakkan kulit telur ini, kulit telur yang tajam akan melukakan kulit serangga kecil ini mengakibatkan luka dan serangga akan mati akibat kekurangan air. 
Jadi, selepas ini, admin nasihatkan anda semua simpan sahaja kulit telur yang telah digunakan. Basuh bersih-bersih dan letakkan di kawasan kering. Insyallah, tiada bau busuk dan serangga malahan semut tidak akan lalu di kawasan tersebut. 
Admin biasanya letak di tepi tingkap sahaja, memang semut pun tidak mahu singgah ke tingkap dapur admin. Cubalah!!!





Ini gambar pokok cili admin cuba tanam. Tengok tu kulit telur yang bersepah. Banyak kan tunasnya. Nanti admin pindah dalam polybeg pula.

ps: Admin teringat masa kecil dahulu, ketika hendak ke sekolah admin selalu nampak pokok lidah jin yang diletakkan kulit telur di setiap hujungnya di kawasan rumah yang admin lalu. Admin ingat untuk hiasan, baru admin tahu apa kegunaannya. Hihi...

No comments:

Post a Comment