Sunday 13 March 2016

PETUA ALAMI HILANGKAN KUTIL

Kutil adalah merupakan satu penyakit kulit yang disebabkan jangkitan kuman pada kulit yang menyebabkan kulit menebal dan mengeras. Dalam banyak keadaan, kutil tidak bahaya dan tidak sakit, namun sekiranya kutil terjadi terutamanya di kawasan tapak kaki, biasanya akan mengganggu keselesaan.

Jika kebiasaaanya jika kutil tumbuh di tapak tangan, tindakan memotong kulit yang mengeras dengan pengetip kuku sehingga ke lapisan kulit nipis adakalanya berjaya menghilangkan terus kutil. Tetapi ada juga yang hanya akan menyebabkan kulit berdarah tetapi kutil masih tidak hilang. Jadi, pelbagai kaedah alami yang boleh dibuat bagi menghilangkan kutil antaranya:-

1. Kapur sireh - letak kapur sireh di kawasan yang ada kutil sehingga kering dengan kerap

2. Bawang putih - gosok bawang putih pada kutil dan  biarkan ianya kering. Lakukan hingga kutil hilang.

3. Cuka Epal - Dengan menggunakan kapas, tekap pada kutil ditampal dengan plaster. Biarkan hingga kering dan kapas yang kering diganti baru sehingga kutil hilang. 


4. Kulit pisang - Kulit pisang juga boleh digunakan untuk merawat masalah kutil. Caranya sama juga, gosok kutil dengan bahagian dalam kulit pisang sehingga kutil hilang.

5. Aloe Vera- Juga boleh digunakan untuk menghilangkan kutil.Gosok kutil dengan lendir aloe vera dengan kerap sehingga kutil hilang.

Kita hanya mencuba, insyaallah yang selebihnya berdoa kepada Allah yang Maha Penyembuh. 

No comments:

Post a Comment